Alexanderteknik – din hjælp til selvhjælp ved kronisk eller langvarig stress i kroppen

Mærker du følger af kronisk eller langvarig stress? Alexanderteknik hjælper dig med at få stress ud af kroppen. Metoden arbejder indirekte med den stress du oplever. Der er der fokus på, langsomt at genbygge kroppens balance. At lære på ny. Stress betyder, at du har svært ved at mærke dig selv. Og især svært ved at mærke dine behov. Derfor sætter vi fokus på kvaliteten af din opmærksomhed og dit nærvær i kroppen. Et vigtigt skridt for at få stress ud af kroppen, er, at du genvinder tilliden til dig selv. Og finder tilbage til din egen retning i livet.

”Stop doing the wrong thing and the right thing does itself”

Stress er en reaktion på situationer du møder. Måske kan du ikke ændre situationen, men du kan ændre din reaktion på den. I Alexanderteknikken arbejder vi med helheden – det hele menneske. Det er en rejse tilbage til dig selv, hvor du lader brikkerne falde på plads, lidt efter lidt. Du arbejder med accept af det, der er. Bliver opmærksom på kroppen i rummet – hvor du befinder dig. Øger opmærksomheden på din vejrtrækning. Måske en bestemt muskel er meget hurtig til at spænde op? Tænk på din reaktion når mobilen ringer. Stress betyder, at mange ting allerede sker per autopilot. Du laver måske for meget, for hurtigt? Du kan bryde de ubevidste vaner og bygge nye op. Med en ikke dømmende, nysgerrig holdning, skaber vi mere frit rum indeni.

Stress i kroppen. Hvad er det? Hvad gør det ved os?

Stress kan vise sig i kroppen på mange måder. Det kan være, at du har en overfladisk vejrtrækning, eller at du helt stopper vejrtrækningen i kortere perioder. Du kan opleve en konstant spænding i dele af kroppen, f.eks. at skuldrene er lidt trukket op eller en stivhed i dine hofteled. Du holder igen pr. automatik. Du er på vagt, og griber med tæerne. Du løfter ubevidst brystkassen, spænder i lænden eller trækker hovedet tilbage. Blikket bliver stift, og du kan opleve tunnelsyn. Har du haft stress længe, er du måske så vant til det, at du ikke lægger mærke til det længere. Du har bare et ubehag i kroppen, oplever træthed, og har en følelse af at være diffus og have mistet retningen.

Stress i kroppen griber hele livet

”You are not here to do exercises, or to learn to do something right, but to get able to meet a stimulus that always puts you wrong and to learn to deal with it”

Generelt gør stressen, at vi formindsker os selv. Vi mister fleksibilitet og balancen i livet. Vi mister overblik og evne til at agere godt i en uventet situation. Vi får mere behov for kontrol og tør tage færre chancer i livet. Det føles som om, at vi aldrig har tid nok. Vi mister evnen til at nyde ting, fordi vi hele tiden bekymrer os for fremtiden. Er du sygemeldt fra dit arbejde med stress? Når kroppen siger fra, har den primært brug for hvile. Men det er ikke det samme som at kollapse på sofaen.

Et forløb, med udgangspunkt i dig

Du får et individuelt forløb, hvor undervisningen og øvelserne tager udgangspunkt i dig, og hvor du er. For at få den optimale effekt, er det vigtigt, at du deltager aktivt. Også mentalt. Dine tanker skal trænes til at gå i en ny retning. En retning mod ekspansion i kroppen, frihed i dine bevægelser og en ny åbenhed i sindet. Det hele spiller sammen. At arbejde med stress tager tid. Forløbet afhænger af, hvor længe du har haft stress, og hvad dit mål er. Du kommer med et ønske, og det tager vi udgangspunkt i.

Vil du træne Alexanderteknik, og få din stress ud af kroppen?

Du er velkommen til at booke en lektion i nærmeste fremtid. Du finder mine kontaktoplysninger her: Kontakt Kerstin Backlin.

Hvor mange lektioner har du brug for? Er du stressramt (og måske sygemeldt), anbefaler jeg at du investerer i et intensivt forløb. Så du får det fulde udbytte af undervisningen. Især hvis du har haft symptomer på stress, længe. I et intensivt forløb vil du aflære mønstre og vaner. Og indkode nye. Det er ligesom at lære et nyt sprog. Jo mere du bruger det i dagligdagen, jo bedre bliver du. I starten vil jeg gerne se dig to gange om ugen og sidst i forløbet en gang om ugen. Et intensivt forløb varer cirka 2 måneder, og indeholder 12 lektioner. Men så vil du også være godt på vej mod at få din stress ud af kroppen. Og finde din retning igen.

Specialtilbud intensivt stressforløb: 12 lektioner under 2 måneder for 3800 kr. Køber du et intensiv forløb, sparer du prisen for 2 lektioner. 

Vil du gerne vide mere om Alexanderteknik? Sådan grundlæggende? Så skal du læs med her: Hvad er Alexanderteknik? Du kommer tilbage til forsiden og oversigten, her: Holde hele livet.

KONTAKT KERSTIN BACKLIN