Med bevidst bevægelse mener jeg, ikke at lade autopiloten styre; den vanemæssige, rutineprægede måde at gøre tingene på. At have hele sig med, og derved en mere intens oplevelse. Et friere valg af, hvordan jeg bevæger mig og med hvilken kvalitet; tyngde, lethed, retning. Det kan man opnå ved at træne at rumme flere sanseindtryk på en gang, større rummelighed – og ro – fordi man ikke er overfokuseret på, hvordan trinnene er, eller om jeg nu gør det rigtigt. Lethed og hurtighed, fordi man ikke lægger unødvendig pres på sine led, arbejder for meget og har håndbremsen i. Kroppen ved en bedre måde, hvis vi stopper op. Man kan opnå en styrket oplevelse af at kroppen fungerer som en helhed. Og det er noget man har glæde af når man går hen ad fortovet eller op ad trappen.
Forskellige danseformer er bygget op af en repertoire af små byggeklodser; trin med gyng og drej og forskellig kropsholdning. Man kan træne disse byggeklodser hver for sig, variere dem, sætte dem sammen på forskellige måder i forhold til musikken og vupti, så har man en dans; en kendt eller sin egen. Samme byggeklods kan få forskellig betoning og karakter og passe til forskellig musik. Rytmen er et koordinerende princip, hovedets relation til rygsøjlen et andet.
Jeg bruger traditionel og moderne folkemusik fra Norden og Balkan, fordi den har rødder, kraft, og en puls med stærk retning fremad. Den opmuntrer til en naturlig, rank kropsholdning med en levende puls i hele kroppen, og nydes bedst i bevægelse. Jeg kombinerer det jeg har lært gennem mange års dans, med min lange træning i Alexanderteknik, fordi der er så mange paralleller. Målet er flydende lethed, at økonomisere med energi; at hvile her og nu i samspil med omverdenen. Resultatet er umiddelbar glæde og vejen er ligeså vigtig som målet.